Bangkokinfo

Så tar du dig runt i Bangkok!

Trafikkaoset i Bangkok är ökänd. Men det går att manövrera sig runt det värsta med lite planering. Dock finns det inga garantier för snabb transport i megastadens asfaltsdjungel. De moderna alternativen skytrain och tunnelbana hjälper till som avlastning men har sina begränsningar i sträckningen än så länge. Nedan de vanligaste färdsätten runt ”the big mango”.

Taxi
Även om det 2008 genomfördes en liten höjning så är Bangkoks taxipriser fortfarande bland de lägsta i hela Asien. Startavgiften är på 35 baht som täcker den första kilometern, sedan kostar det mellan 5-8,50 baht per kilometer. På biltaken står det Taxi-Meter, och det är precis vad det betyder. En del taxichaufförer vill försöka tjäna lite extra pengar av turister genom att köra till fast pris vilket nästan alltid blir dyrare. Det är enkelt att få tag på taxi, men en del chaffisar kan tacka nej till körningen. Det kan bero på att det är fel håll, de inte vet vart ni vill åka eller något annat. Det är bara att ta nästa. På eftermiddagarna runt 15-tiden är det chaufförsbyte och då kan chaffisar vara extra kinkiga. Vid kraftigt regn kan det vara svårt att få tag på taxi annars brukar det inte vara några problem.
Smart kan vara att ha platsen på dit du vill åka nedskrivet på thailändska.

Taxi från flygplatsen
Det vanligaste sättet att komma in till centrala Bangkok efter landning är att ta taxi. Ta dig till taxibåset på gatuplanet. De som hjälper dig där kan engelska. Taxi från stolpen kör på mätaren plus en extra ”flygplatsskatt” på 50 baht. Det kan vara smart att be dem köra den avgiftsbelagda motorvägen vilket gör att man kommer in till Bangkok smidigare. Totalt borde resan kosta cirka 300-400 baht inklusive motorvägsavgifter.

På vägen från bagagebandet till utgången kan man tidvis nästan behöva slå sig fram bland alla taxi- och limousinservice som vill köra folk till fast pris. Dessa är dyrare och det finns ingen anledning att utnyttja denna service.

Mc-taxi
Snabbast, dyrast och farligast.
Egentligen ett komplement som kör skytteltrafik i sidogränderna dit inte bussar, skytrain eller tunnelbanan når. Men alltfler inser att det är mc-taxi som är det snabbaste sättet att ta sig runt i den allt tätare Bangkok-trafiken. Gör upp om priset innan. Förhandla lite grand om beloppet vid en längre körning. Även om plastkrukan som erbjuds som huvudskydd inte ser mycket ut för världen ta på den. Den kan skydda något. Hoppa upp bak på, dra in knän och armar.



Tuktuk
En av ikonerna för Thailand. Från början var det utan motor och kallades då samlor (tre hjul) och efter det att motorn hängdes på blev det Samlor Kreung, eller trehjuling med motor. Dagens namn tuktuk härstammar från det ettriga tvåtaktljudet. Många tuktuk finns i utkanterna av Bangkok där de fyller en viktig funktion och fraktar barn till skolan eller deras mamma till och från marknaden.

För turisten inne i staden kan det vara kul att testa en gång. Men tuktuks saknar den komfort som taxi erbjuder och egentligen finns det inga fördelar mot taxi då de inte kommer fram snabbare. Och jämfört med mc-taxi har den inga fördelar heller. Långsammare och dyrare oftast.

Förhandla om priset innan i fall du vill prova.

Om du blir kär i tuktuk så kan du beställa en egen här: www.thailandtuktuk.com
Rolig slogan på deras hemsida:
MODEL: SPORTY TUKTUK – new - It's the happiness you can Drive.!!

Idag förknippas ofta Tuktuk med lurendrejeri. De står som hökar i turisttäta områden för att lura naiva turister till skräddare, guldaffärer, ädelstensbutiker och annat. Säg bara nej.

Song taew
Det är små pick-up truckar med två bänkrader på flaket med ett litet tak över. Inte så vanlig i centrala Bangkok, men finns ibland annat Chinatown och på andra platser. Song teaw betyder två rader vilket kopplar till de två raderna på flaket. Fasta priser som du kan kolla upp om du använder Song taew.

Buss
Bussnätet täcker hela Bangkok och är ett bra alternativ för budgetresenären och den som har tid. Bussar finns med och utan luftkonditionering och i olika storlekar från de små microbussarna till de nya stadsbussarna som går på etanol. Fråga hos turistinformationen efter busskarta. Billigaste transportmedlet men räkna med att resor, speciellt under rusningstrafik, kan ta timmar.

Minivan
Runt Victory Monument och några platser till står uppradade minivans som transporterar folk runt metropolen Bangkok. Vissa går samma sträckor som vanliga bussar medans andra går längre bort som Ayuthaya. Dyrare men snabbare och bekvämare en vanliga bussen.



Skytrain
Lokala pendeltåget som kallas BTS (Bangkok Transit System) i folkmun öppnade efter många års försening i slutet av 1999. Även om sträckningen är relativt begränsad med sina två linjer så kan man ta sig långt i de centrala delarna av staden. Sedan de två senaste stationerna öppnade till andra sidan av den stora floden i maj 2009 har antalet passagerare ökat ordentligt. Nya stationer längs Sukhumvit öppnar också inom kort. Längre tågset är på gång för att klara av det ökande antalet passagerare.

Tågen skär som en kniv genom smör när de susar genom staden tolv meter upp i luften och det är sällan lång väntetid på nytt tåg. Man kör från 06.00–24.00 varje dag.

Priser från 15 baht per resa. Olika sorters pass finns tillgängliga om man stannar några dagar. Med ett pass i handen slipper man också köa för växling till mynt i rusningstrafik.

Tunnelbana
Underjordiska tunnelbanan MRT (Mass Rapid Transit) är ett bra komplement till BTS och de två olika systemen möts på ett flertal ställen. Ett imponerade ingenjörsbygge 23 meter under jorden. Rent, fräscht och kallt med luftkonditionering på högsta fart. Än så länge är bara den blå linijen mellan Bang Sue och tågstationen Hua Lamphong öppen men flera andra är planerade och några under konstruktion. Man kör mellan 06.00-24.00 alla dagar.

Flodbåt
Flodbåten på Chao Praya river är ett bra sätt att förflytta sig hyfsat snabbt och för att se staden från ett annat perspektiv. Floden är en viktig del av stadens puls då varor och människor förflyttas på längden och tvären dygnet runt. De har sammanlagt runt 30 pirer som de stannar vid. Biljetter kostar mellan 9-32 baht beroende på sträcka och köps ombord eller på piren. Det är vilket som. Vid pirer som många turister använder såsom den vid Chinatown och Saphan Taksin finns personal som hjälper dig att komma med rätt båt. Båtarna kör från 06.00-18.00 ungefär.

När man kommer ner till piren vid Saphan Taksin-bron så finns det ett bås som erbjuder Tourist Boat Service. De säljer ett heldagspass för 150 baht. Vi ser ingen fördel till denna service alls. Du skulle behöva åka fem långa resor på floden på en dag för att det skulle vara billigare. Vem gör det? Vi ser detta som en dold ”scam”, och det står vi för.

Kanalbåt
Kanalen Saen Saep är ett smart sätt ta sig till eller från Banglamphu (där Khao San Road ligger) ända upp till Bang Kapi-distriktet. Båtarna kommer ofta och biljetten kostar mellan 8-20 baht. Var försiktig när du kliver av och på! Vi rekommenderar denna båtservice. Kör mellan 05.30-20.30 dagligen.